Czy Black Friday jest dla każdej firmy?
Trwa czarne szaleństwo. Tysiące firm ogłasza niecodzienne rabaty i akcje promocyjne z okazji ostatniego piątku w listopadzie. Wszyscy chcą jak najlepiej wykorzystać moment, w którym ludzie są najbardziej skłonni, by opróżnić swój portfel. Po cichu wiele marek liczy też na to, że dzięki czarnemu piątkowi zaliczy rekordową sprzedaż w roku.
Tylko czy Black Friday jest dla każdej firmy dobrą okazją do zarobku?
Czy rzeczywiście każda marka ma szansę na ogromny zysk w te “czarne dni”?
Nie debiutuj podczas Black Friday
Czy Black Friday jest dla każdej firmy? W naszej opinii jest jeden konkretny przypadek w którym powinnaś/powinieneś odpuścić sobie start promocji właśnie w Black Friday. Dotyczy to sytuacji, w której uznałeś/aś, że to idealny moment na debiut Twojego e-sklepu na Facebooku i w reklamach.
Dlaczego to zły pomysł? Śpieszymy z wyjaśnieniem!
Każda kampania potrzebuje czasu
Porządna kampania reklamowa oparta jest o lejek sprzedażowy, a co za tym idzie – promocja jest rozbita na poszczególne etapy. Sprzedaż, czyli konwersja powinna być poprzedzona wcześniejszymi etapami, czyli budowaniem świadomości i rozważaniem. Do momentu dobrego na sprzedaż docieramy zazwyczaj po kilku miesiącach intensywnych prac wizerunkowych. Poniżej znajdziesz naszą wizualizację lejka sprzedażowego.
Pierwsze miesiące działań mają na celu uświadomić Twojemu wymarzonemu klientowi, że pojawiłeś/aś się na rynku i że odpowiadasz na jego potrzeby konkretną filozofią i wartościami, których pochodną są Twoje produkty/usługi. Na początku skupiamy się więc na pokazaniu “ludzkiego oblicza” marki. Reklamujemy chwytliwe treści z Twojej strony i Fanapage’a, by prowadzić autentyczną komunikację z Twoim odbiorcą.
W tym czasie poprzez emitowanie i testowanie reklam o różnych celach, zbieramy informacje o Twoich odbiorcach i uczymy się jak z nimi “rozmawiać” poprzez reklamy. Tak, dobrze przeczytałeś/aś. Każdy klient i każda kampania to dla nas nowe wyzwanie i pole do nauki. W Facebook Adsach nic nie jest pewne i przesądzone, bo finalnie wszystko zależy od algorytmu i realnych zachowań użytkowników. Dlatego tak ważne są testy.
Podczas gdy my uczymy się CO pokazywać Twoim odbiorcom, algorytm Facebooka uczy się JAK traktować nasze reklamy i KOMU najlepiej je wyświetlać. Zdarza się, że konkretna kampania potrzebuje kilku miesięcy, by zoptymalizować się na tyle, żeby przynosić efekty, które zadowolą nas i Ciebie.
Najpierw wiedza o odbiorcach, potem sprzedaż
Gdy zbierzemy odpowiednio dużą grupę wyselekcjonowanych osób, które miały już kontakt z Twoją marką (np. osoby, które były na stronie, czytały bloga, obejrzały filmy, napisały komentarz czy zareagowały na posta), to dopiero wtedy ruszamy z pierwszymi reklamami sprzedażowymi.
Oczywiście w ramach testu możemy określoną część budżetu reklamowego przeznaczyć na tak zwany “zimny ruch”, czyli na emisję reklam osobom, które wpisują się w ramy Twojego idealnego klienta, a które NIGDY wcześniej nie miały styku z Twoją marką. Z naszego doświadczenia wynika jednak, że nawet jeśli dojdzie do zakupu, to wartość pozyskania tego klienta będzie o wiele wyższa, niż w przypadku odbiorcy, który już Cię zna. Dlatego tak kluczowy jest remarketing, czyli zachęcenie odbiorcy do postawienia kolejnego kroku po tym, jak wykonał pierwszą akcję.
Dobre wyniki przychodzą z czasem
Jak już być może się domyślasz, taki rozbudowany i strategiczny schemat działania nie jest możliwy, jeżeli decydujesz się rozpocząć działania reklamowe od razu od sprzedaży i to na zimny ruch, nie mając zrealizowanej żadnej kampanii, która uświadomiłaby odbiorcom kim jesteś i dlaczego powinni wybrać Ciebie…
Na dodatek w dni takie jak Black Friday, algorytm Facebooka faworyzuje firmy, które dysponują ogromnymi budżetami dziennymi, wynoszącymi setki i tysiące złotych! Szansa, że dotrzesz do swoich wymarzonych klientów jest niska i kosztowna, a nastawienie na wysoką sprzedaż przy takim debiucie zwyczajnie zakrawa o brawurę (subtelnie mówiąc).
Podsumowanie
Czy Black Friday jest dla każdej firmy i każdego e-sklepu? W naszej opinii nie.
Black Friday to tylko jeden dzień w roku, podczas gdy praca nad rozwojem Twojej marki powinna trwać przez cały rok! Nie da się 360 dni pracy zmieścić w 4 dniach przygotowań.
Jeżeli więc chcesz cieszyć się dobrymi efektami sprzedażowymi podczas Black Friday, to Twoja praca na Facebooku powinna rozpocząć się co najmniej pół roku wcześniej.
Pamiętaj, że my, marketerzy nie jesteśmy cudotwórcami, a nasza praca oparta jest o procesy i testy.
Zgłoś się więc do nas czym prędzej i już teraz zaplanuj z nami długoterminowe działania marketingowe, dzięki którym rozkręcisz swój e-sklep!
I jak się czujesz po tym co przeczytałeś/aś?
Przeczytałeś/aś ten wpis i wszystko wydaje Ci się oczywiste?
Gratuluję, mam nadzieję, że nie tylko Ci się tak wydaje, ale też postępujesz tak, jak Ci się wydaje, że to robisz! 😉
Po lekturze masz wrażenie, że wiele przed Tobą?
Zabieraj się do pracy… aaalbo skontaktuj się z nami, jeśli potrzebujesz wsparcia i sugestii 🙂
Pozdrawiam Cię,
Kornelia z Marcatingu