Czy misja firmy jest ważna?
"Słyszysz słowa od których włos jeży się na głowie"
Czy misja firmy jest ważna? Pozwolę sobie rozpocząć ten wpis autorskim memem, który świetnie obrazuje naszą wewnętrzną reakcję, gdy rozmawiamy z klientem podważającym sens posiadania misji firmy. Na potrzebę żartu, przyczepię się losowo do branży odzieżowej, bez konkretnego powodu. Sama wypowiedź potencjalnego klienta jest jednak zbliżona do tekstów, które kilkukrotnie już słyszałyśmy. Oto mem tematyczny na dziś:
Dlaczego takie postawienie sprawy jest dla nas przerażające? Bo choć ta wypowiedź jest dość krótka, to skrywa w sobie szereg pułapek biznesowo-marketingowych!
Rozbijmy zatem wypowiedź potencjalnego klienta na atomy, byś zrozumiał/a, dlaczego marketer może być przerażony, gdy usłyszy powyższą wypowiedź z obrazka.
“(...) muszę zacząć sprzedawać te ubrania (...)”
Tutaj można wysnuć śmiały, lecz zasadny wniosek, że klient będzie oczekiwał natychmiastowych efektów sprzedażowych. Nam w takiej sytuacji zapala się czerwona lampka, bo choć zawsze walczymy o wyniki dla klienta, to nigdy nie obiecujemy błyskawicznych efektów ⚡
Zwłaszcza, gdy trafia do nas osoba, która dopiero założyła firmę, to mocno podkreślamy, że pierwszeństwo w działaniach marketingowych ma budowanie świadomości i rozpoznawalności marki wśród odbiorców na Facebooku czy Instagramie.
“(...) Nie mam czasu na jakiś filozofie i strategie. (...)”
Tutaj już czujemy lekki ścisk w przełyku, a obraz przed oczami staje się mętny 😢
BRAK konkretnego, realnego CELU biznesowego sprawia, że nie ma jasności co do tego PO CO istnieje firma, DO KOGO kieruje swoje produkty/usługi, ani JAK chciałaby osiągnąć cel swojego istnienia.
Co więcej, są to tak podstawowe motywacje, które budują firmę, że my jako agencja nie widzimy pola do tego, by tworzyć misję firmy w imieniu klienta. Możemy wesprzeć Cię w odkryciu tego, kim chcesz się stać dla Twoich klientów, ale nie określimy tego za Ciebie.
“(...) Moje produkty są dobre i tanie, więc idealne dla każdego. (...)”
O tym, że w opinii naszej agencji sukces produktu NIE zależy od ceny, pisałam już TUTAJ. Z kolei sprzedaż czegoś “dla każdego” często oznacza, że prawdopodobnie Twoje produkty/usługi nie są dobre dla nikogo konkretnego 👎
Skoro Twoja oferta niczym się nie wyróżnia, to ciężko określić kto będzie chciał u Ciebie kupić. A to z kolei wiąże się z tym, że nie wiadomo jakim komunikatem operować, by ktoś odwiedził Twój sklep.
Osobiście staramy się też unikać pustych określeń, bądź takich, które są subiektywne, jak np. “dobry” produkt. Co to znaczy, że jest dobry? Działa w jakiś specjalny sposób? Użyj języka korzyści!
Zobacz to, o czym piszę, na konkretnym przykładzie dwóch różnych wezwań do działania.
Treści reklamowe a misja firmy
Poniżej tekst reklamowy, którym możesz kierować ruch na stronę, kiedy wiesz, co wyróżnia Twoje produkty i znasz problemy kobiet, które są Twoim targetem:
Zapomnij o krępujących plamach pod pachami, biustem i na brzuchu!
Zamów przewiewne bluzki z lnu, idealne na letnie upały 🤩
Poniżej tekst reklamowy, którym możesz kierować ruch na stronę, gdy chcesz sprzedawać ceną:
Zamów teraz! 🛒
Jak sądzisz, który komunikat ma większe szanse powodzenia? Ten kierowany do konkretnej grupy osób o konkretnej potrzebie, czy ten kierowany dosłownie do wszystkich?
“(...) Dziwię się, że sprzedaż idzie mi tak słabo (...)”
A nas niestety nie dziwi. Tak dzieje się często, kiedy firma (nie)świadomie pomija ważne procesy strategiczne, dzięki którym mogłaby stworzyć silną markę skierowaną do przemyślanej grupy docelowej. Ale jesteśmy po to, by zasygnalizować Ci, co jest ważne w marketingu i by przygotować Twoją firmę do sprzedaży przez Internet.
Wystarczy, byś był/a otwarty/a na zmianę!
Misja Twojej firmy jest dla nas fundamentem marketingu
Wiemy co jest ważne w marketingu, dlatego jesteśmy empatycznym, ale wymagającym partnerem we współpracy. Praktycznie codziennie zadajemy istotne, strategiczne pytania, które decydują o kierunku działań marketingowych w danym momencie u danego klienta.
Zwłaszcza na początku, gdy poznajemy markę naszego klienta, potrzebujemy masy konkretnej wiedzy o jego biznesie. Bez niej nie jesteśmy w stanie zaproponować strategii marketingowej, która przybliży go do osiągnięcia danego celu biznesowego.
Podstawowe pytania biznesowe, jakie zadajemy w naszej ankiecie marketingowej przed rozpoczęciem współpracy, to między innymi:
- Jaka jest misja Twojej firmy? Jakie są jej wartości, którymi możesz przekonać do siebie klientów?
- Co robisz inaczej, lepiej od innych firm z branży, że wyróżniasz się na tle swojej konkurencji?
- Jakie potrzeby ma Twój "idealny klient" (czyli grupa docelowa, której chcesz sprzedawać swoje produkty)?
- W jaki sposób odpowiadasz swoimi produktami/usługami na potrzeby swoich klientów?
- Czy obecni klienci mają cechy "idealnego klienta", do którego chcesz docierać?
- Jeśli nie, to jak myślisz - dlaczego nie trafiasz do osób, którym chcesz sprzedawać?
Jak widzisz - misja firmy jest ważna
Czy misja firmy jest ważna? Mam nadzieję, że tym artykułem wyjaśniłam Ci, że owszem, misja firmy jest kluczowa w Twoim biznesie.
Jeśli masz chwilę czasu, to odpowiedz sobie w głowie, na kartce lub w pliku tekstowym właśnie na powyższe pytania.
Kilkakrotnie słyszałyśmy już od naszych klientów, że te pytania, choć pozornie oczywiste, niosą za sobą często nieoczywiste refleksje. Po cichu liczę, że będziesz mieć podobne wnioski!
I jak się czujesz po tym co przeczytałeś/aś?
Przeczytałeś/aś ten wpis i wszystko wydaje Ci się oczywiste?
Gratuluję, mam nadzieję, że nie tylko Ci się tak wydaje, ale też postępujesz tak, jak Ci się wydaje, że to robisz! 😉
Po lekturze masz wrażenie, że wiele przed Tobą?
Zabieraj się do pracy… aaalbo skontaktuj się z nami, jeśli potrzebujesz wsparcia i sugestii 🙂
Pozdrawiam Cię,
Kornelia z Marcatingu