Czym jest landing page?
Landing page, czyli “LP” jak lubią skracać marketerzy, to dosłownie tłumacząc strona lądowania. Lądujesz na niej najczęściej po kliknięciu w przycisk, obrazek, czy podlinkowane słowo/fragment w tekście.
Po co tworzymy landing page?
LP pełni zazwyczaj konkretną funkcję w procesie sprzedażowym. O tym, jakie informacje znajdują się na landing page decyduje więc to na jakim etapie lejka sprzedażowego jesteśmy oraz DO KOGO i O CZYM kierujesz swój komunikat na stronie lądowania.
Dlatego też nie ma uniwersalnego szablonu na “dobry i skuteczny landing page”, bo za każdym razem ważny jest trochę inny zestaw informacji na takiej stronie.
Poniżej opisałam dwie przykładowe sytuacje, w których LP ma charakter sprzedażowy lub budujący świadomość. Celowo opisałam je w tej kolejności, ponieważ firmy zazwyczaj skupiają swoją energię na tym, by landing page podkręcał działania typowo sprzedażowe (co nie zawsze jest dobre, ale to temat na osobny wpis).
LP sprzedażowy
Czym jest landing page sprzedażowy? Zazwyczaj budujemy go z myślą o osobach, które już znają Twoją firmę i są jej klientami. Wtedy też sugerujemy konkretny i bezpośredni przekaz reklamowy. W końcu takich osób nie musisz już zbytnio przekonywać do tego, że jesteś godny ich zaufania.
Tutaj skupiamy się na budowaniu oferty tak, by odbiorca dostrzegł jak najwięcej rozwiązań własnych problemów, policzalnych korzyści, czy uznał Cię za wybawiciela od swoich trosk.
To oczywiście duże uproszczenie i przygotowanie koncepcji LP i samej strony jest bardziej złożonym procesem. Do każdego zlecenia podchodzimy indywidualnie, dlatego ujęłam tutaj tylko bardzo podstawowe założenia.
LP budujący świadomość
Czym jest landing page budujący świadomość? Najczęściej budujemy go z myślą o osobach z tak zwanego “zimnego ruchu”, czyli takich, które jeszcze Cię nie znają. Na tej stronie opowiadamy o tym kim jesteś i czym wyróżniasz się na tle konkurencji. Dbamy o to, by dzięki treściom na tej stronie, odbiorca mógł ocenić, czy nadajecie na wspólnych falach.
Pokazujemy też Twoich obecnych klientów i ich rekomendacje. Udowadniamy, że jesteś godny zaufania i wykorzystujemy LP do tego, by zachęcić nowego odbiorcę do wykonania “pierwszego kroku”. Poprzez tę stronę najczęściej zbieramy zapisy na newsletter, bezpłatną konsultację, testowanie produktu, czy pobranie pliku demo.
Co istotne, celem landing page budującego świadomość nie jest jeszcze bezpośrednia sprzedaż Twoich produktów czy usług. Oczywiście może się zdarzyć, że informacje na tej stronie przekonają odbiorców do odwiedzenia Twojego sklepu, a docelowo do pierwszego zakupu. Nie jest to jednak główny cel takiej strony, a dobry marketer powinien Ci to uzmysłowić. I to zanim użyje LP budującego świadomość w działaniach reklamowych.
Najpierw cele marketingowe, później landing page
Oczywiście form, funkcji i celów LP jest o wiele więcej. Najczęściej spotykamy się jednak z zapytaniami o strony, które mają zachęcić do kontaktu z firmą, bądź pełnić funkcję sprzedażową.
Pamiętaj jednak, że decyzja o powstaniu LP powinna wyjść ze strony Twojego marketera. On najlepiej wie kiedy i w jakim celu wprowadzić stronę lądowania w proces sprzedażowy. Nie zaczynaj więc od tego, że chcesz użyć LP, bo to wydaje Ci się fajne i potrzebne, tylko sformułuj zadania i cele, jakie chcesz osiągnąć reklamą.
Może się okazać, że landing page nie będzie Ci w ogóle potrzebny na tym etapie i pod taki cel. Tym sposobem zaoszczędzisz czas i pieniądze, a Twój marketing zajmie się tym, co naprawdę niezbędne.
Jak tworzyć landing page? Nasza rekomendacja.
1) Stawiaj strony lądowania w obrębie swojej głównej domeny. Dzięki temu link jest bardziej wiarygodny, a odbiorcy z łatwością odnajdą Twoją stronę firmową. Przy okazji monitorujesz też wejścia na LP narzędziami analitycznymi, które działają na Twojej stronie (np. Google Analytics i Pixel Facebooka).
2) Jeśli Twój biznes nie ma jeszcze swojej strony lub z jakichś powodów nie możesz stworzyć LP na istniejącej stronie, możesz skorzystać z narzędzi do tworzenia LP, np. Ladingi. Część systemów mailingowych również daje taką możliwość, np. GetResponse lub Mailchimp.
3) Miej na uwadze fakt, że dzięki odpowiedniej analityce i monitoringowi ruchu, sprowadzanie ruchu na Twoim landing page będzie efektywne i mierzalne! Postaw na rzetelne zbieranie informacji o odbiorcach Twoich treści.
I jak się czujesz po tym co przeczytałeś/aś?
Przeczytałeś/aś ten wpis i wszystko wydaje Ci się oczywiste?
Gratuluję, mam nadzieję, że nie tylko Ci się tak wydaje, ale też postępujesz tak, jak Ci się wydaje, że to robisz! 😉
Po lekturze masz wrażenie, że wiele przed Tobą?
Zabieraj się do pracy… aaalbo skontaktuj się z nami, jeśli potrzebujesz wsparcia i sugestii 🙂
Pozdrawiam Cię,
Kornelia z Marcatingu